loading...
هدیش
وبسایت تاریخی هدیش جامع ترین وبسایت تاریخ ایران و جهان در ایران


نماینده سایت هدیش  در بلاگفا......http://hadish-tarikhe.blogfa.com/
لطفا به خاطر حفظ تاریخ این وطن بنر سایت رادر وب خود قرار دهید. مارا لینک هم کنید
به دلیل به روز بودن سایت از دیگر صفحات هم دیدن فرمایید
لطفا به وبسایت ما امتیاز دهید 

امیر دی ال 90

برای استفاده از امکانات ویژه سایت ابتدا عضــو شوید

جهت اطلاع ازتـعرفه تبلیغاتیو ارسال مطلب

در سایت با آی دی های زیر در تـماس باشید

alireza.kheirandish77@yahoo.com

کد بنر ما در پست ثابت سایت قرار داده شده است((زیر تصویر بنر))

شاه درفرهنگ هخامنشی

طفا در پایین صفحه به سایت ما امتیاز دهید(ستون سمت چپ)

به دلیل بروز بودن سایت از صفحات دیگر هم دیدن کنید

نماینده سایت هدیش  در بلاگفا......http://hadish-tarikhe.blogfa.com/

لطفا این کد بالا را که مربوط به بنر سایت است در سایت یا وبلاگ خود در قسمت تنظیمات قرار دهید

آخرین ارسال های انجمن
alireza بازدید : 1051 چهارشنبه 20 مرداد 1395 نظرات (2)

جلال الدین که خود را سخت تنها دید ناچار به ترک خوارزم شد و راه غزنین را پیش گرفت. چنگیزخان که از قضایا آگاه گردید قصد وی کرد. نزدیک سند به وی رسید. جلال الدین با عده کم سپاهیان خویش با چنگیز به مقابله مردانه برخاست. نبرد آغاز شد جلال الدین بین دشمن و آب قرار گرفت حلقه محاصره هر لحظه تنگ تر می شد تا آنکه سپاه چنگیز جلال الدین را برفراز صخره ای که بیش از ده ذرع بلندی داشت راند و بیم آن می رفت که جلال الدین دستگیر شده و ریشه حیاتش قطع گردد. اما این شاهزاده دلیر و پردل بیکباره تصمیم خود را گرفت و دامن مردانگی بر کمر زد و در حالیکه از هر طرف حمله آورده و مغولان را به خاک می افکند در لحظات آخر که دیگر هیچگونه امیدی برای پیروزی یا نجاتش وجود نداشت تازیانه بر اسب زده و خود را بر آب عظیم سند افکند و در برابر تعجب چنگیز با اینکه او را پیاپی با تیر هدف قرار می دادند از آب سهمگین سند گذشت و خود را به ساحل رسانید در این هنگام..

چنگیز چنین گفت:
اگر من ۱۰۰ مرد جنگی به مانند او داشتم،جهان را فتح می کردم!!

جلال الدین خود را به هندوستان رسانید و در آنجا قدرت و اعتباری به دست آورد و از آنجا که زندگی آسوده و راحت را بر خود حرام می دانست از راه مکران به ایران آمد و از راه شیراز به اصفهان رفت. در آنجا با کمک برادرش غیاث الدین سپاهی فراهم آورد و عزم بغداد کرد تا با خلیفه درباره دفع شر مغول مذاکره کند و از او کمک بگیرد. اما ناصر خلیفه بغداد به جای کمک به جلال الدین لشکری برای مقابله او فرستاد. جلال الدین در یک نبرد سپاه خلیفه را به کلی تارومار کرد و از میان برد سپس به سوی تبریز رفت. پس از فتح تبریز جلال الدین به سوی گرجستان شتافت و در مدت سیزده روز خود را از تفلیس به کرمان رسانید و فتنه را فرونشاند. در این هنگام مغولان به جانب ری آمدند جلال الدین عنان همت به دست گرفته و به جانب آنها رفت و در نبردی که با مغولان نمود به علت حیله و ریای برادرش غیاث الدین مغلوب دشمن شد و به سوی اصفهان عقب نشست در ادامه نبرد این سردار ایرانی پس از شکست دادن (چوغان سردار اعزامی مغول) در آذربایگان شهرت زیاد یافت اما سر انجام ( اُکتای) پسر چنگیز با سپاهی عظیم اورا شکست داد..

جلال الدین از این نبرد هم جان سالم بیرون برد اما از آنجا که اجل در کمین او بود در سال 628 در یکی از کوه های کردستان در گذرگاهی ناشناس به دست طماع چشم دل کوری که قصد جامه و اسب و مال او را کرده بود کشته شد . تاریخ نویسان در مورد او نوشته اند این مرد بر خلاف مروت در خواب با شمشیر به گردن این سردار ایرانی زد و اورا کشت و به طلب پول سر اورا به نزد مغولان برد اما مغولان اورا کشتند!!! و از این عمل ننگین خود سودی نبرد !

من زمام سلطنت خوارزم را هنگامی به کف می گیرم که مغولان بر آن مستولی هستند. من سرکردگی لشکرهایی را به عهده می گیرم که از آنها جز نام نمانده است و همه چون برگ های پس از طوفان پراکنده اند. ولی من در این شب تار که پرده ی ظلمت بر ممالک اسلام فرو کشیده است در کوهها آتش به دعوت جهاد بر می افروزم و دلاوران را گرد می آورم. 


 


سلطان جلال‌الدین (۱۲۳۱-۱۱۹۹ میلادی)، آخرین پادشاه امپراتوری خوارزمشاهیان 

پدرش، سلطان محمد خوارزمشاه، زاده سلطان تکش ترکمن و ترکن خاتون از طایفه قانگ‌لی (قئپچاق‌) بود.سلطان جلال‌الدین از مادر ترکمن به دنیا اومده بود و همیشه با ترکمن‌‌ها بود. پدرش، سلطان محمد وقتی در سال‌های آخر عمرش به آبسکون دریای خزر فرار می‌کنه، پسرانش جلال‌الدین، آق‌شاه و اوزلاق خان رو به نزد خودش فرا می‌خونه و اعلام می‌کنه که در مقابل چنگیز خان فقط جلال‌الدین توانایی مقاومت رو داره و به همین خاطر، هر چند با بازی‌های سیاسی و دسیسه‌های ترکن خاتون، قرار بود فرزند دیگر سلطان محمد از زن قئپچاق به سلطنت برسه، خوارزمشاه همون جا جلال‌الدین رو جانشین خودش تعیین می‌کنه.

سلطان جلال‌الدین در فوریه ۱۲۲۱ میلادی بعد از مرگ سلطان محمد خوارزمشاه به قدرت می‌رسه و مبارزه علیه چنگیزخان رو آغاز می‌کنه. با جمع کردن ۳۰۰ سوار جانباز و ورزیده ترکمن، جلال‌الدین به خراسان حرکت و در ناحیه نوسای (به فارسی، نسا) با حمله به لشکر ۷۰۰ نفری از مغول‌ها، اون‌ها رو نابود می‌کنه.

جلال الدین پیکی با نامه ی کوتاه بدین مزمون نزد چنگیزخان می فرسته

« جای دیدار مارا برای کارزار معین کن، من در آن آوردگاه منتظر تو خواهم بود ».

به خاطر حملات جدید گروه خاص جلال‌الدین، چنگیز خان مجبور می‌شه سپاهی ویژه رو به خوارزم و خراسان بفرسته: سپاهی که با فرزندان جوان جلال‌الدین روبرو می‌شه و هر دوی اون‌‌ها رو می‌کشه. 

به شهادت شهاب‌الدین نسوی، منشی خوارزمشاهیان و همراه جلال‌الدین در نبردهاش، پیروزی این سپاه ترکمن، اولین پیروزی بر لشکریان چنگیزخان بود و هر چند در مقیاسی کوچک (۷۰۰ نفر)، اما باعث شد جنبش‌های مقاومت جدید در آسیای میانه شکل بگیرن.جلال‌الدین سپس به سمت غزنه حرکت می‌‌کنه و در مرغاب علیا، قائم‌مقام سابق ماری (در فارسی، مرو)، خان ملک ترکمن در راس سپاهی ۴۰۰۰۰ (چهل هزار) نفره از ترکمن‌ها، بهش می‌پیونده. کمی بعدتر، خان بزرگ ترکمن، سیف‌الدین خان که او هم ۴۰۰۰۰ (چهل هزار) سپاه داشت به این گروه ملحق می‌شه. در نزدیکی قندهار، ترکمن‌ها سپاه دیگر مغول رو در هم می‌کوبن و به غزنه می‌رسن. در غزنه،‌ برادر ناتنی جلال‌الدین، امین‌الملک و ژنرال تیمور ملک به سپاه ترکمن‌ها می‌پیوندن. به گروه جدید مقاومت، خان قارلوق‌ها، اعظم ملک و خان افغان، مظفر ملک هم اضافه می‌شن. در تابستان ۱۲۲۱، جلال‌الدین به تخارستان حمله و لشکر مغول‌ها در والیان رو نابود می‌کنه. چنگیز خان که از این شکست‌ها کاملا برآشفته شده بود، برادر خودش و از بزرگترین ژنرال‌های ارتشش، شیگی قوتوقو رو برای انهدام سپاه جلال‌الدین می‌فرسته. در کنار شهر نروان، جنگ بین سپاه جلال‌الدین و ارتش مغول‌ها شکل می‌گیره و چند روز به طول می‌انجامه. مغول‌ها کاملاً شکست می‌خورن و از چند ده هزار سرباز، فقط چند صد‌تای اون‌ها، به همراه شیکی قوتوقو موفق می‌شن به سمت اردوگاه اصلی مغول‌ها فرار کنن.مورخان متفق‌القول هستن که شکست ارتش مغول در نروان تنها شکست بزرگ چنگیزخان در تمامی تاریخ نظامیش در آسیاست.



متأسفانه دربار خوارزمشاهیان، مخصوصاً به خاطر بازی‌های سیاسی ترکن خاتون، بانوی بزرگ دربار، دچار دودستگی و اختلاف شدید بین قئپچاق‌ها و ترکمن‌ها بود و همین اختلافات به سقوط دولت خوارزمشاهیان و گسترش امپراتوری چنگیز‌خان می‌انجامه. یکی از خانان قبجاق به خاطر یک اسب تازی در هنگام تقسیم غنائم، بر سر ملک اغراق که فرمانده لشکر بزرگی بود زد. جلال الدین هرچقدر کوشید نتونست اونها رو آشتی بده. سپس مظفر ملک سپهدار افغان، اعظم ملک سردار قرلوف و ملک اغراق سرکرده خلج ها به دام فریب چنگیز افتادن و اردوی جلال الدین رو ترک کردن. جلال الدین هر چقدر کوشید نتونست به اونها بفهمونه که اگر از یکدیگر جدا بشن چنگیز خان به هر یک از اونها جداگانه حمله می کنه و به راحتی نابودشون می کنه در نتیجه نصیحت های جلال الدین بی نتیجه ماند.

بعد از این واقعه، چنگیز خان شخصاً در راس سپاهی فوق‌العاده بزرگ برای مبارزه با جلال‌الدین حرکت می‌کنه و نبرد تاریخی رود سند شکل می‌گیره.طبق جامع‌التواریخ جلال الدین با هفتصد سرباز دست از جان شسته در قلب لشکر قرار می گیره و پس از نیمروز مقاومت ارتش جلال الدین شکست می خوره. مغولان فرمان چنگیز را که گفته بود « سلطان را به زخم تیر نکشید » به یاد داشتن و به این ترتیب جلال الدین رو محاسره کردند. سرانجام چون کار تنگ شد، جلال الدین اسب خسته ی خودش رو عوض می کنه و سوار اسب ترکمنی و محبوب خودش میشه ، کلاهخود و جوشنش رو به زمین میندازه، تنها شمشیرش رو به دست می گیره و چنان به اسبش می تازه و از فراز سخره های بلند کرانه، خودش رو با اسبش به امواج تیره رنگ رود تیزتاز سند پرت می کنه و شنا کنان به سوی دیگر رودخانه می رسه و از شیب تند سخره ها بالا میره و از اونجا نوک شمشیرش رو به سمت چنگیزخان میگیره و با شمشیر آخته چنگیزخان رو تهدید می کنه، سپس سوار اسبش میشه و خیلی زود از نظرها ناپدید میشه. با مشاهده این واقعه ، «چنگیز خان از غایت تعجب دست بر دهان نهاد و او را با پسران قیاس می‌نمود و می‌گفت، از پدر، پسر چنین باید».

سپاهیان سلطان، زن و مادر جلال الدین رو بخاطر اینکه به چنگ مغولان نیفتند به آب می اندازن تنها کسی که زنده مانده بود و اسیر مغولان شد پسر هفت ساله جلال الدین بود. پسرک رودرروی چنگیزخان ایستاده بود و بی هراس و نفرت بار به چنگیزخان نگاه می کرد. چنگیزخان گفت : « تبار دشمنان ما باید از بیخ برکند. اخلاف چنین مسلمانان دلیری نوادگان مرا ریز ریز خواهند کرد؛ قلب این پسر را بیرون آورید و پیش سگ شکاری من بیاندازید».


سلطان جلال الدین پس از این نبرد سالها از دیاری به دیار دیگر می رفت و به پایمردی دلیران شمشیرزن، پیکار با مغولان رو ادامه می داد. ولی هیچوقت نتونست سپاه بزرگی تشکیل بده و کار با مغولان رو یکسره کنه.


از کتاب تاریخی «چنگیز خان» از واسیلی گریگوریویچ یانچه‌وتسکی، نویسنده شوروی.


با تشکر از ناصر توسلی 

ارسال نظر برای این مطلب
این نظر توسط آگهي ارزان بنري و متني در تاریخ 1395/09/09 و 4:15 دقیقه ارسال شده است

سلام شکلک
گروه آي مارکت ، داراي نماد اعتماد الکترونيکي ، افتخار دارد ميزبان جذب آگهي براي گروهي از
سايت ها و وبلاگ ها باشد.
در صورتي که نياز به تبليغ متني يا بنري داريد به سايت ما بياييد.
تعرفه هاي ما بسيار ارزان ميباشد.
هشدار : تعداد جايگاه هاي بنري و متني محدود است!
اگر مايليد ، زودتر سفارش دهيد.
با تشکر شکلک

این نظر توسط تاپ پاپ در تاریخ 1395/05/20 و 15:20 دقیقه ارسال شده است

سلام دوست عزيز! شکلک

وبلاگت عاليه! شکلک به همين خاطر يک پيشنهاد عالي براي کسب در آمد از وبلاگتون دارم شکلک

سيستم کسب درآمد تاپ پاپ - ثبت شده در ستاد ساماندهي

اين سايت به ازاي هر بازديد کننده بهت 40 + 70 ريال ميده

تسويه حساب منظم هر روز

اول از طريق لينک سايت ثبت نام کنيد

بعد از ثبت نام وبسايت خودتون رو ثبت کنيد و صبر کنيد تا تاييد شود

بعد يک کد در قالب وبلاگتون قرار ميديد

بعد به ازاي هر بازديد کننده 110 ريال دريافت ميکنيد

از طريق لينک زير ثبت نام کرده و شروع به کسب درآمد کنيد!

پرداخت منظم و شمارش بالا از مزيت هاي سايت ماست!

کافي است امتحان کنيد! شکلک مطمئنم خوشتون مياد و راضي خواهيد بود!


منتظرما! شکلک


کد امنیتی رفرش
درباره ما
Profile Pic
در این وبلاگ می توانید با اطلاعات کامل زمان های هخامنشیان - ساساسنیان - اشکانیان و ... و حوادث های جالب و تمام جنگ های ایران و روم و ... آشنا شوید. لینک کانال تلگرام: درود بر شما عزیزان.. لینک کانال رسمی تلگرام سایت هدیش: t.me/hadish_tarikh
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نویسندگان
    لینک دوستان
  • ساب موزیک(دانلود آهنگ جدید)
  • Youtube بروزترين مرجع دانلود‎ Youtube
  • کانون رسمی چلسی
  • ساسان اس ام اس
  • چلسی
  • شخصی
  • جوک
  • بزرگترین مرجع عکس
  • دانشجویان مهندسی بهداشت حرفه ای 91 شیراز
  • تاریخ و تمدن ایران
  • یو پرشین
  • کــــــوروش شـــاهـنــشـاه هـــخـامـنـشی
  • علوم غريبه دعا ها و طلسمات براي شما
  • تاریخ ایران از نگاهی دیگر
  • سایت تاریخی همراه تاریخ
  • دانلود انیمیشن های مجاز با لینک مستقیم
  • دانلود جديدترين نرم افزار ها. software
  • سرگرمی تفریحی مذهبی علمی آموزشی (امیر دی ال 90)
  • افتخار افرینان
  • سایت احمد رئیسی نیا
  • دوست یابی
  • داروهای گیاهی
  • انجمن ورود ممنوع
  • ارسلان فره کیانی
  • پارسی ساز(تاریخی)
  • پارسیان دژ(تاریخی)
  • .::موزیکده::
  • سرزمین اهورایی
  • جديدترين ورسمي ترين پايگا اس ام اس كشور
  • شهر دانلود
  • شهر موزیک
  • کندر دانلود
  • بهترین سایت نانسی عجرم
  • DOWNLOAD4Uبزرگترین سایت دانلودایرانیان
  • فارسی لود
  • ps3 بازان حرفه ای
  • ضد فراماسون
  • عاشقانه ها
  • کاور و پوستر بازی(هومن)
  • سایت جوان صدا
  • ویکی جنگ دانشنامه نظامی ایران
  • کدستان - مرجع بزرگ کد و ابزار رایگان وب نویسان
  • دانلود بازی های اندروید
  • دانلود بهترين ها براي موبايل
  • مرجع تخصصی بازی
  • دبیرستانیها
  • " عـ ـکـ ـسـ ـایـ ـی ♥♥که به ♥♥عـمرت ندیدی"
  • آموزش زبان انگلیسی
  • RZB.RZB.IR
  • عکس,بازیگر,خواننده,مدل لباس
  • آتیش موزیک
  • بهترین مطالب اینترنت در وبسایت bootek
  • حرف های ناگفته
  • وبلاگ نظامی آی آر ارتش
  • ♥ ♥ ♥♥پاتوق تفریحی MASIS♥♥ ♥ ♥
  • بزرگترین سایت رسمی اوریل
  • انجمن هواداران رئال مادرید
  • فارسی دانلود
  • سایت چلسی نیوز
  • سایت خبری هواداران چلسی
  • کلیک کنید و لذت ببرید
  • وبلاگ تاریخی ایران
  • پسران قرمز
  • کوروش کبیر
  • پیامبر ایرانیان ذولقرنین(کوروش بزرگ)
  • میهن پرستان
  • دختر کوروش بزرگ
  • فدایی وطن
  • وبلاگ نظامي آي آر ارتش
  • سربازان کوروش اریایی
  • کوروش بزرگ
  • تاملی بر تاریخ ایران زمین
  • تمدن های فراموش شده
  • تو را ای وطن دوست دارم
  • عشق پارسی
  • تاریخ و تمدن ایران زمین
  • ایران باستان
  • سرباز پارسیان
  • اهورا مزدا
  • نویسشگاه ایران پرست
  • سرباز ایران
  • هزاره های فراموش شده
  • مرجع تاریخ و فرهنگ ایران
  • تاریخ سرافراز ایران
  • پارسوماش
  • کوروش شاه شاهان
  • کوروش بزرگ
  • سایت تاریخی ایرانشهر
  • بزرگترین مرجع دانلود فیلم،موزیک
  • تاریخ ایران باستان
  • تاریخ و تمدن ایران
  • دانلود فیلم با لینک مشتقیم
  • بهترين سايت بانک اطلاعات ومطالب جالب وترفندواس ام اس و اخبار و اموزش و .....
  • سون سانگ
  • oO گالری عکس پیکاسو Oo
  • سرزمین من، آریای من
  • زنده باد ایران
  • اریاییان
  • سرزمین پارس
  • نا گفته های تاریخ ایران زمین
  • دانلود سریال جدید
  • قیمت روز خودروی شما
  • بزرگترین کامیونیتی ایرانیان مقیم استرالیا
  • آخرین مطالب ارسال شده
  • نظرسنجی
    به نظر شما ایا مطالب تاریخی و دانستنی های جالب از تاریخ ایران و جهان وبسایت چقدر تاثیرگذار و جالب و مفید بوده است
    آیا شما طرفدار تیم فوتبال چلسی هستید یا خیر؟؟اصلا فوتبال میبینید؟؟؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 286
  • کل نظرات : 208
  • افراد آنلاین : 3
  • تعداد اعضا : 255
  • آی پی امروز : 49
  • آی پی دیروز : 48
  • بازدید امروز : 794
  • باردید دیروز : 606
  • گوگل امروز : 121
  • گوگل دیروز : 6
  • بازدید هفته : 2,263
  • بازدید ماه : 4,909
  • بازدید سال : 39,990
  • بازدید کلی : 324,504
  • کدهای اختصاصی

    آگهی انجمن بهترین وبلاگ

    انجمن آگهی بهترین کد قالب وبلاگ

    افزایش امتیاز وبلاگ

    جایزه ویژه : تبدیل وبلاگ به سایت
    وبلاگSponsered By :

    قالب کد وبلاگ قالب وبلاگ




    مترجم سایت

    مترجم سایت


    ابزار چت روم

    چت روم


    تعبیر خواب آنلاین

    تعبیر خواب

    Google

    در اين وبلاگ
    در كل اينترنت

    کد جست و جوی گوگل



    ساعت فلش


    استخاره آنلاین با قرآن کریم
    

    ..

    طالع بینی ازدواج

    قالب وبلاگ


    فال حافظ



    دیکشنری آنلاین

    دیکشنری آنلاین

    کد نمایش آی پی

    کد نمایش آی پی

    پیچک

    تماس با ما

    کد تماس با ما

    پیچک

    آپلود نامحدود عکس و فایل

    آپلود عکس

     

    دریافت کد آپلود سنتر

    آپلود عكس

    آپلود عكس

    رنک الکسا

    پیج رنک

    سربازان گمنام امام زمان (عج)

    پارسیان دژ-مرجع ایران شناسی(ایران باستان)

    پرشیا دانلود