ت که بر پایه فن آوری موجود در ایران به نتیجه رسیده و این خود مهمترین نقطه قوت ذوالفقار به حساب می آید . بومی بودن یک فن آوری دارای ارزشهای فراوانی از جمله داشتن چشم اندازهای پیشرفت و افزایش توان مهندسی در واحدهای فنی است مسئله ایی که می توان آن را به عینه در روند تکامل تدریجی تانک ذوالفقار دید . از اولین نمونه های آن تا جدید ترین مدلهای ارائه شده جای پای نو آوری و ابتکار به خوبی دیده می شود . اگر در اولین نمونه ارائه شده می شد نشانه های تانک M60 آمریکایی را دید اما در نمونه ذوالفقار 3 این همخوانیها کمتر به چشم می آیدتانک تایگر کابوس جنگ جهانی دوم
تانک تایگر یکی از معروفترین و در عین حال هولناک ترین تانک های جنگ جهانی دوم بود و یکی از شاهکار های مهندسی نازی ها در مورد اسم این تانک باید گفت که تانک تایگر هم در واقع از سری تانک های میانوزن پانزر بود .
اسم PzKpfw VI Tiger I مخفف Panzerkampfwagen VI Ausf. E Tiger I است در آلمان با نام Sonderkraftfahrzeug 181 یا بطور مخفف SdKfz 181 مشهور بود.
با فشار های هیتلر تایگر پیش از موعد مقرر وارد جبهه های شرق شد و برای اولین بار در 1942 در نبرد لیننگراد شرکت کرد(این تانک با این وجود تا 1943 بطور کامل تکمیل نشد) نتیجه فاجعه بار بود تعداد زیادی از تایگر ها گرفتار یگانهای آنتی تانک فلک 36 شده و نابود شدند و یک تایگر به دست روسها افتاد که منجر به اصلاح بسیاری از تانک های روسی بر اساس تایگر شد.
طراحی و تولید تایگر به 1941 بر میگردد با وجودی که تانک های پانزر3 و4 از نظر اقتصادی و نیز برتری در نبرد به صرفه بودند ستاد ارتش آلمان برای تانکی سنگین تر اعلام نیاز نمود
بر این اساس طراحی و تولید این تانک به سه شرکت پورشه . دایملر بنز . MAN سپرده شد برنامه بر اساس تانکی با وزن حداقل 35 تن و با توپ 75 میلیمتری قرار بود ساخته شود امر دیگری که به تولید تایگر سرعت بخشید ورود تانک های سنگین T-34 شوروی به جبهه های شرقی بود که کار را برای یگان های زرهی آلمان سخت میکرد زره T-34 از تمام پانزر های در خدمت نیروی زمینی آلمان ضخیم تر بود و پایایی بیشتر در میدان نبرد داشت.
این تانک 45 تن وزن داشت و از یک توپ 88 میلیمتری بهره میبرد (همانطور که میدانید شوروی یکی از بزرگترین تولید کنندگان تانک بود و هست) البته برای مقابله با این تانک تا پیش از این از تانک های سنگین Panther tank, استفاده میشد که چندان مورد علاقه نبودند و کیفیت بالایی نداشتند.سر انجام در 20 آوریل 1942 در سالگرد تولد آدولف هیتلر اولین تانک تایگر رسما وارد خدمت شد البته ارسال آن به جبهه ها تا 1943 بدلیل پاره ای اصلاحات بطول انجامید تانک تایگر پس از ورود به میادین نبرد به کابوسی برای متفقین بدل شد تایگر بر تمامی تانک های انگلیسی و تانک های شرمن انگلیسی برتر بود از نظر نظر و توپ بر تانک های سنگین T-34 شوروی نیز سر بود تایگر بخاطر طزه مستحکم خود بخصوص برای جنگ های شهری مناسب مینمود بیشتر آنتی تانک های آن زمان توان تخریب بدنه ی تایگر را نداشتند که این خود برتری بی چون چرا برای تایگر بحساب می آمد.
تانک آلتای ترکیه
طراح اصلی: Otokar, Hyundai Rotem
تعداد سرنشین: چهار نفر((commander, gunner, loader, driver)
مرحله پیشرفت كار: فاز طراحی جزییات
زمان اماده شدن اولین نمونه: 2015
وزن: 60 تن
حد اكثر سرعت: 70 كیلومتر در ساعت
آلتای تانك نسل سوم تركیه است كه ساخت ان توسط شركت Milli Tank Üretim Projesi ALTAY (MITÜP ALTAY برنامه ریزی شده است.این تانك اولین تانك بومی نیروی زمینی تركیه خواهد بود.
طراحی برای ساخت اولین تانك بومی تركیه از سال 2005 اغاز گردید.در سپتامبر 2010 طراحی كلی این تانك به پایان رسید.
تركها در نظر دارند كه تعداد250 در اغاز تولید نمایند و در نهایت به تعداد 1000 عدد برسند كه در چهار مرحله و هربار تعداد 250 عدد تولید گردد.
این تانك نزدیكترین تانك رقیب به تانك K2 Black Panther كره جنوبی میباشد كه بر اسا همان تانك طراحی شده ولی دارای سلاحهای قویتری و بدنه ای طولانی تر است.
تانک ذوالفقار
ذوالفقار" تانک ایرانی
وقتی در سال 1994 برای اولین بار تصاویر تانک ذوالفقار از تلوزیون ایران پخش شد . گمانه زنی محافل اطلاعاتی غربی و کارشناسان نظامی در مورد توانایی ها و ویژگیهای این تانک آغاز و تا امروز که شاهد تولید نسل سوم تانک ذوالفقار هستیم ادامه دارد .اصولا تمامی اطلاعاتی که می توان از رسانه های گوناگون به دست آورد مبتنی بر حدث و گمان و برداشتهای اطلاعاتی است که از تصاویر و یا فیلمهای گرفته شده بدست آمده . طراحی و ساخت این تانک خود نمایانگر احساس نیاز واحدهای نظامی ایران به سخت افزارهای جنگی قابل اطمینان و بومی است . اندیشه ایی که بر پایایه تجارب زمان جنگ شکل گرفته است . بی شک ایران در ساخت این تانک از تجارب سایر کشورها نیز استفاده کرده است .با این حال هیچ کس و هیچ کارشناس نظامی ارزشهای این تانک را منکر نمی شوند و جالب است بدانید در برخی از سایتهایی که بازدید کرده ام تانک " ذوالفقار " را در رده تانکهای مدرن جهان قرار داده بودند و این خود نمایانگر ارزشهای فنی و نظامی این تانک ایرانی است .
ذوالفقار گذشته از شباهتها و همسانیهایی که با برخی تانکهای آمریکایی و روسی دارد طرحی کاملا بومی است که بر پایه فن آوری موجود در ایران به نتیجه رسیده و این خود مهمترین نقطه قوت ذوالفقار به حساب می آید . بومی بودن یک فن آوری دارای ارزشهای فراوانی از جمله داشتن چشم اندازهای پیشرفت و افزایش توان مهندسی در واحدهای فنی است مسئله ایی که می توان آن را به عینه در روند تکامل تدریجی تانک ذوالفقار دید . از اولین نمونه های آن تا جدید ترین مدلهای ارائه شده جای پای نو آوری و ابتکار به خوبی دیده می شود . اگر در اولین نمونه ارائه شده می شد نشانه های تانک M60 آمریکایی را دید اما در نمونه ذوالفقار 3 این همخوانیها کمتر به چشم می آید . اگر در دو مدل قبلی ( ذوالفقار یک و دو ) برجک تانک رگه هایی از روسی را در خود داشت اما در ذوالفقار سه مهندسین ایرانی این یکسانی و همخوانی را به کمترین میزان ممکن کاهش داده اند . تصویر بلائی متعلق به تانک ذوالفقار یک می باشد . آشکار است که بدنه این تانک و تانک آمریکائی ام 60 شباهت زیادی به یکدیگر دارند . البته درمدلهای بعدی این شباهت وجود ندارد .در اولین نمونه های ذوالفقار میشد احتیاط مهندسین و محافظه کاری کارشناسان ایرانی را به خوبی مشاهده کرد زیرا طراحی آن گرچه زیبا ولی ساده صورت گرفته بود. در مدلهای بعدی رفته رفته این طراحی شکل بهتری به خود میگیرد و به ویژگی تانک های معاصر جهان نزدیکتر می شود . منابع اطلاعاتی غربی بر این باورند که کارشناسان روسی و برخی کشورهای شرق اروپا از جمله لهستان ایران را در تکمیل این تانک یاری داده و فناوری مورد نیاز چنین کاری را فراهم ساخته اند . با توجه به آنکه کشورمان تانک T72S را تحت امتیاز روسیه در ایران تولید کرده ( T72S مدل بهینه شده و یا ارتقاء یافته تانک T72 محسوب می شود ) کارشناسان امور نظامی اعتقاد دارند که ذوالفقار وامدار تسلیحات این تانک از جمله سامانه کنترل آتش و توپ 125mm آن است.
تانک Leopard 2
توسعه تانک لئوپارد2 از سال 1970 آغاز شد. اولین تولیدات این تانک متشکل از 30 تانک در سال 1979 تکمیل شد و لئوپارد2 در همان سال وارد خدمت در ارتش آلمان شد.
در همان ابتدا سازمان دفاع فدرال آلمان تعداد 1800 عدد از این تانک جهت جایگزینی با لئوپارد 1 سفارش داد.
تا سال 1993 ارتش آلمان تعداد 2155 عدد از این تانک ها را عملیاتی کرد. این تانکها همچنین به سایر کشورها صادر شد که از جمله این کشورها میتوان از هلند(455 تانک) سوئیس (380 تانک) سوئد (160 تانک) اسپانیا (650 تانک) و ... نام برد.
سیستم کنترل آتش و مهمات و تسلیحات و نیز بخشهای دیگری از این تانک شبیه تانک آمریکایی M1 Abrams می باشد خصوصاً به دلیل تعمیرات ونگهداری ساده آن.
مشخصات:
خدمه : 4 نفر
وزن: 55.15 تن
طول(با لوله توپ): 9.668 متر
عرض: 3.7 متر
ارتفاع: 2.48 متر
تانک Challenger 2 :
این تانک نتیجه یک همکاری در قالب طرح جایگزینی تانک چیفتن با ارتش بریتانیا بود. این تانک توسعه داده شده تانک چلنگر 1 است.
چلنگر 2 در حال حاضر در ارتش بریتانیا (386 عدد) و عمان(38 عدد) در حال خدمت است.
این تانک از نظر حفاظت یکی مطمئن ترین تانک های جهان است که توسط زره دولایه Chobham محافظت می شود.
مشخصات:
خدمه : 4 نفر
وزن: 62.5 تن
طول(با لوله توپ): 11.55 متر
عرض: 3.52 متر
ارتفاع: 2.49 متر
توپ: 120 میلیمتری rifled
تفنگها: دو قبضه مسلسل 7.62 میلیمتری
زاویه چرخش توپ در ارتفاع: منهای 10 تا +20 درجه
گردش توپ: 360 درجه
مهمات همراه: 50 گلوله توپ - 4000 گلوله مسلسل 7.62 میلیمتری
موتور : موتور دیزل Perkins CV12 TCA
قدرت موتور: 1200 اسب بخار
حداکثر سرعت: 56 km/h
برد: 500 کیلومتر
تانک M1 abrams
تولید تانک آبرامز در سال 1980 شروع و در سال 1992 پایان یافت .
این تانک به افتخار ژنرال آبرامز یکی از فرماندهان ایالات متحده در جنگ ویتنام نام گذاری شد.
M1 جایگزین تانک M60 در ارتش امریکا شد. این تانک دارای زره های چند لایه مانند Chobham است که از لایه هایی از فولاد و سرامیک تشکیل شده است.
همچنین میتوان زره های واکنش دهنده در برابر انفجار را روی این تانک نصب کرد.
مشخصات:
خدمه : 4 نفر
وزن: 54.54 تن
طول(با لوله توپ): 9.766 متر
عرض: 3.653 متر
ارتفاع: 2.375 متر
توپ: 105 میلیمتری
تفنگها: دو قبضه مسلسل 7.62 میلیمتری و یک مسلسل 12.7 میلیمتری
گردش توپ: 360 درجه
مهمات همراه: 55 گلوله توپ
موتور : Avco Lycoming AGT
قدرت موتور: 1500 اسب بخار
حداکثر سرعت: 72.4 km/h
برد: 498 کیلومتر